• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bli av med jobbet?

kobalamin

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
17 April 2019
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Hej, om man har säk-klassad tjänst(den lägsta) och man hamnar hos KFM kan man bli av med jobbet då?
Jobbar inte inom ekonomi.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 944
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är nog något du behöver fråga arbetsgivaren om för säkert svar.
Rent generellt är det sällsynt att folk blir av med jobbet pga skulder hos kfm, det är betydligt vanligare att folk slutar pga man inte gillar löneutmätning
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Hej. Jag sitter med samma dilemma och fråga. Jag tänker att det viktigaste är att vara öppen och ärlig innan det sker. På så sätt är det lättare att göra en sårbarhetsbedömning och man bör inte anses vara en säkerhetsrisk om man inte försöker smyga med det.

Tror inte att skulderna i sig ger saklig grund för uppsägning men dock kan man ju anses vara en risk för ex yttre omständigheter eller främmande makt och dylikt om man inte är ärlig med sin situation. Ex att någon ger dig pengar för att lösa din skulder i utbyte mot något brottsligt.
 

kobalamin

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
17 April 2019
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Som ni säger, på säkerhetsintervjun frågade dom om ekonomin för risk att vara ”jäv” får helt enkelt ta det med HR/chef.
 

Loram

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
11
Sitter oxå i samma dilemma , jag jobbar på Arlanda. Jag har ingen löneutmätningen ännu och är orolig. Vet inte om jag ska berätta det men förmodligen kommer de veta det nu eller senare
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
Säkkontrollen görs väl bara vid anställning, sedan kan en del instanser ha såkallade säksamtal, men det görs ingen ytterligare kontroll automatiskt, då ska det finnas skäl för det, ex byte av tjänst eller liknande.
Kommer det upp frågor gällande ekonomin, vid säksamtal/personligt samtal så kan du i princip säga vad du vill, inget kommer att kontrolleras, detta samtal görs i regel med närmsta enhetschef.
Jag råder dock att vara ärlig vid dessa samtal ändå, och nej man blir inte kickad för att man har dålig ekonomi.
 
Senast ändrad:

Loram

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
11
Säkkontrollen görs väl bara vid anställning, sedan kan en del instanser ha såkallade säksamtal, men det görs ingen ytterligare kontroll automatiskt, då ska det finnas skäl för det, ex byte av tjänst eller liknande.
Kommer det upp frågor gällande ekonomin, vid säksamtal/personligt samtal så kan du i princip säga vad du vill, inget kommer att kontrolleras, detta samtal görs i regel med närmsta enhetschef.
Jag råder dock att vara ärlig vid dessa samtal ändå, och nej man blir inte kickad för att man har dålig ekonomi.
Tusen tack torx för feedback , underlättade så himla mycket , tusen tack
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp